A harmadlagos szektor (szolgáltatás) az építőiparban

A cikk az építőipar harmadlagos szektorának növekvő szerepét és kihívásait elemzi. Rámutat, hogy a válságok visszavetették a szellemi és fizikai tőke megújulását, míg a szakmai elismerés alacsony maradt. Bár a digitalizáció és az új technológiák segíthetnének, a szolgáltatásokat még mindig alulértékelik. A megoldás az innováció, az adminisztratív akadályok csökkentése és a szolgáltatások hatékonyabb integrációja lehet.

ÉPÍTŐIPARSZOLGÁLTATÁSHARMADLAGOS SZEKTOR

Toldy Construct

2/6/20253 perc olvasás

A harmadlagos szektor az építőiparban

Az építőipar hagyományosan a primer (nyersanyag-kitermelés) és szekunder (gyártás) szektorokhoz kapcsolódó iparág. Azonban az elmúlt évtizedekben egyre nő a harmadlagos szektor, vagyis a szolgáltatások jelentősége az ágazaton belül. Ez a tendencia jelentős átalakulást hozott az ipar szereplői számára, amelyet kritikus szemlélettel érdemes vizsgálni.

A harmadlagos szektor szerepe az építőiparban

A harmadlagos szektor az építőiparban nem csupán kiegészítő elem, hanem egyre inkább a teljes folyamat meghatározó része. Az olyan szolgáltatások, mint a projektmenedzsment, a tervezés, a tanácsadás, a finanszírozási megoldások vagy az ingatlanfejlesztési szolgáltatások, ma már elengedhetetlen részét képezik az iparnak. Ezek a szektorok hozzájárulnak a hatékonyság növeléséhez, de egyben kockázatokat is hordoznak.

A kihívások: amikor a szolgáltatás gátat szab az építőiparnak

Bár a szolgáltatások integrálása elviekben kedvező lehet, sok esetben pont ezek akadályozzák az ipar hatékony működését. Az adminisztratív terhek, a túlzottan bonyolult engedélyeztetési folyamatok, az átláthatatlan finanszírozási struktúrák sok esetben inkább lassítják a projekteket, mintsem segítik azokat.

Egy tipikus probléma a kivitelezésben tapasztalható adminisztratív gát, amely jelentősen meghosszabbíthatja egy projekt időbeli kifutását. Magyarországon egy nagyobb volumenű beruházás engedélyeztetése akár évekig is eltarthat, miközben a piaci feltételek jelentősen változhatnak. Ez pedig veszélyezteti az ipar versenyképességét, különösen a nemzetközi szereplőkkel szemben.

Az automatizálás és digitalizáció szerepe

Az építőipar digitalizációja egyre inkább a harmadlagos szektorhoz köthető. A BIM (Building Information Modeling) rendszerek, a projektmenedzsment szoftverek, a távoli monitoring eszközök mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az ipar hatékonyabb legyen. Ugyanakkor az automatizált rendszerek elterjedése megnehezítheti a kézi munkát végző szakemberek helyzetét, akik készségeik miatt kevésbé mobilizálhatók az építőiparon kívüli szektorokba.

Az építőipari krízis hatása

Az építőipari krízis periódusok, mint 2008 vagy a mostani, hosszú évekre visszaveti az építőiparba áramló fizikai és szellemi tőke megújulását. Az elöregedő szakember gárda, a megbecsületlen munkavállalók és az egyre több teher és elvárás egyaránt rontja a helyzetet.

Piaci, állami és megrendelői oldalról folyamatos a nyomás növekedése, miközben a szakmai elismerés igen alacsony. Ráadásul a szolgáltatás részéért nem szeretnek fizetni, majdhogynem szükséges rossznak tartják, pedig sokat lehetne spórolni vele, ha minden szereplő igénybe venné és használná azt az értékláncban.

Következtetés: egyensúlyra van szükség

Az építőipar számára a harmadlagos szektor fejlődése egyfajta kettős hatást jelent: egyfelől növeli a komplexitást és az adminisztratív kihívásokat, másfelől segíti a hatékonyság javítását és a fenntartható fejlődést. A kérdés nem az, hogy kell-e szolgáltatás az építőiparban, hanem az, hogy a szektor szereplői hogyan tudják elkerülni azt, hogy az adminisztratív terhek elfojtsák a valódi termelékenységet.

A jövő építőipari fejlesztései során az egyik legfontosabb feladat az egyensúly megteremtése lesz a technológiai innováció, a hatékonyság és az adminisztratív akadályok csökkentése között. A piac hosszútávú fenntarthatósága attól függ, hogy az ipar képes-e alkalmazkodni az állandóan változó környezethez, miközben megőrzi a termelékenységet és az innovációs lehetőségeket.